Kamis, 21 Mei 2015

KENANGAN DI JALAN PIPIT TELUK PANGLIMA GARANG

''kenangan di jalan pipit'' Teluk panglima garang 04/08/2014 hari ini adikku ahmad zulhusni dan juga mama serta keluarga akak nurul dan abang datang berkunjung ketempat kerjaku tak terasa sebak rasa di dalam dada bila melihat keluarga ku datang menemui aku awalnya aku masih benci akan adikku ahmad zul husni akan tetapi rasa sayang yg masih tersisa mampu membenam rasa benci ku pada adik kesayanganku .pada jam5 petang aku d kejutkan lg oleh kedatangan mama, walaupun mama bukan mama kandungku akan tetapi bisa mengalahkan segalanya karna kasih sayang yg tulus dari hatinya , terkadang aku sangat membenci pertemuan karna pasti akan ada perpisahan, di kesibukanku bekerja pukul 5 petang telfonku berbunyi, aku kira ayah yg menelfonku ,ternyata dari mama,dan segera ku jawab , mama akan datang menemuiku ,saat ini menjadi terakhirku bekerja d teluk penglima garang .awalnya aku tak ingin menberi tahu mama bahawa esok aku akan berangkat ke johor bahru, untuk berpindah kerja, setelah mama sampai ke tempat ku,akupun segera balik kerja untuk menemui mama, adikku ahmad zul husni terdian menatapku dengan sayu membuat rasa ibaku berubah menjadi sayang, rasa marahku luntur bila melihat wajahnya yg sangat sedih ketika itu, berharap aku akan memaafkan nya atas kesalahan yg dia perbuat padaku,setelah aku usai mengemas alat alat kerjaku ,dan akupun segera mencuci muka walaupun blum mandi ,mama abng adik juga akak masih berdiam diri di kereta karna blum ku panggil , adik senantiasa menatapku dengan merasa bahwa tiada harapan untuk aku memaafkannya, setelah ku panggil mama pun segera keluar dari kereta dan segera kuhampirinya ku cium telapak tangannya dan ku persilahkan duduk, awalnya aku tidak tau harus berbuat apa namun mama telah lebih dahulu membuka jalan untuk memecah kebuntuan untuk berfikir , adikku mencuri curi pandang padaku ,akupun merasa sangat kasian dengannya,rasa benciku telah hilang berganti rasa sayang yg sangat besar akupun hanya bisa berbohong untuk tidak merindukan nya, tp hakikatnya aku sangat merindukan nya dan sangat menyayan kenangan di jalan pipit

setelah 5 menit berlalu mama pun mengajak aku makan dengan bekal yg mama bawa dari cheras,walaupun aku masih eksen membuang muka dengan adik namun dalam diam juga aku mencuri curi pandang untuk menatap wajah sayu adik ,aku sangat menyayanginya rasa rindu pada adik dan mama sejenak telah terobati seketika,kini keharmonisan sebuah keluarga telah dapat kurasakan dengan kehadirannya di sisiku ,telah lama ku impikan masa masa seper ini ,adakalanya aku ingin menegur adikku nmun mulutku masih terbungkam membisu oleh rasa eksen sementara dalam hatiku masih berperang antara benci dan rindu , nmun akhirnya rasa benci tumbang dan rasa rindu berjaya mengalahkan rasa benciku padanya,nmun aku masih berdiam diri seolah tak hiraukan ape yg dah berlaku,walaupun adik selalu membuka perbincangan ,hingga pada suatu masa mama pun telah usai makan dan akupun masih blum mandi lg,adakalanya aku ingin minta waktu dengan mama untuk berbicara dengan adikku, nmun mama tidak memberi peluang untukku dan mama mengajakku untuk bersiar siar d pekan teluk panglima garang, aku pun segera mandi, setelah usai mandi akupun ganti baju seadanya, sbb aku tidak pernah ambil berat tentang penampilan, setelah sepakat kamipun segera melanjurkan rancangan untuk bersiar siar d pkan ,awalnya mama ingin membawaku balik ke cheras akan tetapi waktu tidak mengijinkan karna hari esok aku akan bergerak ke johor seawal pukul 5 pagi dan terlihat wajah kecewa dari mama karna aku tidak bisa ikut mama balik ke cheras, nmun aku coba yakinkan mama untuk slalu bersabar menerima kenyataan ini walau berat terasa, sudah beberapa bulan tidak berjumpa dan aku tau mama sangat merindukan diriku bgitupun diriku, kini aku mama abng adik akak telah bergegas menuju pekan,awalnya aku merasa kaku diam seribu kata ,adik masih sibuk dngan kelakuannya, mama mengajak kami untuk mencari ayam d pkan setelah berpusing pusing blum jua berjumpa dngan ayam ,entah ayam jantan atau betina yg mama cari, akupun tak pasti sbb aku hanya ikut saja, setelah mama keluar dari kereta brsama abng juga akak untuk mencari ayam, kini aku dan adik yg tinggal, pada saat itu ingin rasanya aku menegurnya, dan ingin menyentuh pundaknya, tp masih berdiam tanpa kata, dan 10 mnit berlalu mama abng akak sdah datang. Semakin membuatku tak mnentu sbb satu hasrat blum tertunai, kembali lg dalam hati berperang, dalam hati '' '' adooooohh susah sangat nak cakap haiiiiiii payah lah aku ni nak ckap ngan adik pun tak bolih haiiiiiii apelaah awak idin nak cakap ngan adik pun mcm angkat berat 200 kg ponn'' kereta pun sudah bergerak melanjutkan perjalanan untuk mencari ayam, entah lah ayam tu tak jumpa tempat die ,yg pasti mama sedang mencari ayam, dalam perjalanan d pekan aku masih sempat berborak ngan mama bergelak ketawa , dengan semua, tampa terasa air mata haru ku berlinang, segera ku usap agar tidak terlihat oleh mama , gelak ketawa memecah kesunyian d petang itu seakan semua beria ria menikmati apa yg d dapat hari itu.. Syukur padamu ya Allah atas kebahagiaan yg enkau semaikan lewat mama untuk hambamu, aku sangat bersyukur karna masih di berikan kesempatan untuk menikmati keindahan dunia di petang itu, jam sudah pukul 6 petang tanpa terasa sudah 1jam berpusing pusing tp blum dapat apa yg di cari, dalam hatiku bertanya tanya sebenarnya mama ingin memcari ayam atau tidak, atau mungkin hnya alasan agar bisa berjalan jalan bersamaku d pekan, aku pun tak pasti itu sbb blum terfikir oleh otak jernihku, dan akhirnya mama memilih untuk kembali kerumah, di petang itu mama mengajak abng berparah balik ke jalan pipit , dalam fikirku perjalanan ini amat mnyenangkan, terasa sangat bahagia , terima kasih ya Allah karna masih d beri kesempatan untuk bersama mama juga adik hambamu,, dialah insan yg istimewa bg ku, senja mulai tampak memudar dengan cahaya merah di ufuk barat pertanda hari sudah mau malam melakar satu noktah kehidupan ku dan perjalanan hidupku mengejar dan melewati segala cabaran, kereta melaju di jalan raya menuju jalan pipit ,, setelah sampai ke jalan yg di tuju abng pun masih melaju,, '' JALAN PIPIT '' Selamba menunjukkan papan tanda yg terletak d tepi jalan, abang adik akak dan mama tergelak , abng melihatku di cermin depan sementara adik mama dan akak menoleh ke arahku, dan tergelak dengan ria ,membuatku bertanya tanya

jalan pipit'' selamba menunjukkan papan tanda di seberang Jalan raya , setelah itu abang adik dan mama dan akan tertawa sangat keriangan dengan gelagatku, sementara aku masih tertanya tanya apa yg membuat mama adik dan akak abang tertawa , ahhh ada ku kesah dalam fikirku,, akupun ikut jua tertawa walaupun tak tahu apa yg sebenarnya terjadi tp yg pasti akupun ikut tertawa, tiba tiba abang berkata pada adik, abang : Uni ape abng idin cakap tadi.??? Adik : Jalan pipit '' hahhahahahhaha kelakar lah abang idin td suara abng idin comel hahahhahahaa ??? Mama : Hahahahahaha??? Idin : Mama ? Kite nak gi mana ehhh?? Akak nurul : Emmmm?? Nak bawa idin balik umah hehehehhe bolih kan?? nanati mama antar balik lah?? (dengan muka serius) mama : Btul tu ?? Nanti mama antar balik lagi lah tak payah risau ?? Hehehhhe '' seakan mama meyakinkan aku'' idin : Emmmmm ?? Aku masih berfikir apa ya mama adik akak abang cakap .. Sebb aku tak tahu apa rancangan mama, '' kereta melaju menuju jalan kebun hingga akhirnya dan tak terduga bahwa mama mengajak aku minum petang di sebuah kedai minum di jalan kebun untuk bersama'' '' aduhh fikirku'' minum lg minum lg?? kenpalah mama ajak aku gi minum pasti mama belanja aku minum,, hadooooohhh '' kenape lah bila time mcm ni aku lg tak punya duit haiiiiiiiiiii '' ini dah ke 2 kalinya mama ajak aku g minum'' tp aku tak satu kali pun.. Haiiiiiii ??? Mungkin mama tidak tahu apa sbb aku tak nak bila mama ajak aku kuar untuk minum, atau kuar mungkin mama kira aku sombong dan dan terlalu angkuh , bila time aku tak punya duit aku mmang malas sbb asik aku je yg di belanja , sementara aku ak pernah belanja mama minum haiiiiiiii ??? Adoohhh malu lah aku ,tp tengoklah nanti bila aku dah ada duit aku akan belanja g mkn semua aku janji ,, setelah duduk di kerusi masing masing , mama memanggil pelayan kedai itu, nampak suasana yg damai dan sunyi tp seronok sbb d tempat itu ada orang tersayang semua,, adik mama akak dan abng juga keponakanku, pada masa hari raya aku mmng sengaja simpan duit 600 rm. Untuk belanja semua mkn sampai puas , tp apa kan daya masa tu adikku uni tak bg aku datang umah, dan teramat amat sakit hati dan kecewa semua yg kurancang berubah jd hampe, pelayan yg di panggil mama td datang menghampiri kami semua dan bertanya '' mau minum ape '' mama menjawab, cakap lah ape yg nak di minum prtama mama tanya aku mama : Idin ?? Nak minum ape!! Idin : Emmm minum ape ape jelag mama ?? ( sambil tangan aku sibuk layan facebook) adik : Emmm idin nak minum milo ice ??? Selamba adik menjawab ape yg mama tanya ?? Mama : Idin nak minum milo ice ke ?? Tanya mama lg padaku, idin : Ye lah ?? ( simple sambil layan facebook ) akak : Uni ?? Amek phone abang idin tu sebok je main taliphone ?? '' akupun segera memasukkan taliphone ke ke dalam pocket , dan hanya tertawa kecil mama : Idin ?? mama hari tu kan cari tempat idin '' Kangean '' kat map kangean tu sebuah pulau ke idin ?? Idin : A ah ?? Kangean tu mcm pulau jua.. Samelah mcm pulau pulau kat Malaysia ni tp dekat ngan BALI mama : Jd senang lah bila nak gi bali dekat !!! idin : A ah? 3 jam je naik perahu kecil dari kangean ke bali?? Mama : yeke ?? Best nye , nak pegi balilah ??? Hehehe ,mama tersenyum di wajah nya yg anggun tersimpan seribu kebahagiaan dengan hati nya yg tulus , tak terasa air mata haruku mengalir, dan segera ku usap agar dorang semua tak tahu,,, hemmmm, menghela nafas,, '' dan pesanan pun datang akupun meraih secawan milo ice , ini lah yg terakhiir kalinya aku minum petang bersama mama ,, betapa bertuahnye aku bisa mengenal lebih rapat lg ke tululusan hatinya,, walaupun aku pernah ada niat ingin lupakan mama karna masalah aku dengan adik, mase tu?? Nmun ketulusan hati mama mengalahkan egoku, dalam hatiku berkata maafkan idin mama , kerna pernah ada niat untuk menjauh dan melupakan mama, dan kini idin sedar kita tak bisa terpisah, dan terputus hubungan idib sayang mama sangat sangat terima kasih Ya Allah kerna dah kirimkan malaikat kecil untukku,, terima kasih mama kerna dah menyayangi idin mcm anak kandung mama sendri '' dan perlahan aku menyedut paip kecil yg ada dalam cawam milo ice itu

ku pandang wajah adik dan menguiskan kakiku pada kakinya, tanda aku menyapanya adik , adik hanya tersenyum memandangku mungkin adik sudah merasa lega karna hati dan rasa sayang ku talah ku bebaskan bertempiaran setelah 4bulan terkurung dalam benci , walaupun aku masih eksen lg bersifat acuh tak acuh seakan tak perduli dengan ke adaan , tp rasa sayang itu tetap selalu tercurah kepadanya walaupun tanpa sepengetahuan adik, apapun kini telah kembali lg kemesraan yg telah lama menepi di ujung kerinduan, adik kini kembali melengkapi perjalanan hidupku, adik bg ku bagaikan sayap di antara burung burung yg terbang, begitulah dalam keluargaku ini , sbb adik lah yg membawaku kepada mama, kini terasa dunia ada dunia baru yg bersinar setelah lama terpadam dalam kegelapan ,kini aku telah merilis lg kenangan indah bersama keluarga ini dan semoga semua ini menjadi awal untuk aku bersatu selamanya dengan keluarga ini. '' alhamdulilah ku syukuri semua atas nikmat yg telah engkau berikan pada hambamu walaupun terkadang aku slalu jauh darimu ,terima kasih ya Allah karna telah kembalikan keluarga ini lg,'' tanpa terasa hari sudah malam dan adzan magrib pun sudah terdengar di masjid jalan kebun dan kamipun segera berlalu dan pergi dari kedai minum itu , dan kami pun beralih menuju jalan pipit lg untuk mengantarkan aku balik, mama senantu mengingatkan aku agar aku tidak melupakan mama. Mama : Idin seronok tak hari ini?? Mama ingat td nak bawa idin gi jalan jalan kat shoping mall tp sini tak de tempat tu, idin : Seronok ?? Tp idin menci lah?? Mama : Npe plak menci idin ?? Idin : Sbb idin harus berpisah dengan mama sedih hati idin mama ?? Idin menci nmanya pertemuan sbb akan ada perpisahan , kenapa harus berpisah mama, mama : Alolololo , jngan sedih sedih nnti mama ikut sedih, janji idin jaga diri baik baik agar kita bisa jumpa lg, mama akan selalu rindukan idin , hari ini nasib baik mama datang, klau tidak mama dah terlepas jumpa idin lg, pasal idin dah g johor bahru esok , bila nanti mama call idin tau tau idin dah dkk johor dah, ??? Idin : Hurmmmm yelah tu ???

'' kereta pun semakin perlahan karna sudah sampai ke tempatku semula ,hari sudah mulai malam adzan magrib telah lama berlalu, dan kamipun segera turun dari kereta, semakin berdegup laju jantungnku hati ku mulai kacau, sbb akan berhadapan dengan situasi yg akam membunuh jiwaku, aku mulai merasa sedih karna pasti mama akan berlalu dari hadapan ku dengan perlahan ,, karna aku hanya fokus pada momen itu, terima kasih mama, atas hari ini mama memberikan satu torehan kenangan yg akan abadi sampai kapanpun, mama hanya tersenyum memandangku, semua membisu seakan dalam sunyi yg panjang, desir angin malam menyapa ruang hati ku, tiba tiba terdengar suara adik memanggilku. Aku menoleh kearahnya, dengan suara yg sayu adik memanggilku, adik : Abng ??tak nak peluk adik ke, sambil menadahkan tangan untuk aku memeluknya, '' tiba-tiba hatiku berdebar kencang seakan aku di landa sesuatu yg blum pernah aku rasakan, adik terdiam membisu rasa sayang ku padanya teramat sangat besar walaupun adik tak pernah mengerti hal itu, segera kuraih tangan nya dan ku peluk erat erat rasanya tak ingin berlalu dari momen yg selama ini aku impkkan, karna selama 4 bulan aku berseteru dengan adik, dan kini kembali berdamai dalam satu ikatan keluarga, idin : Adik sayang, elok elok belajar ye sayang jaga diri baik baik, walaupun raga abng yg disini jauh dengan adik namun hati abng senantiasa bersama adik di manapun adik berpijak,, abang akan selalu rindukan adik, abang sayang adik sangat sangat, ku lepaskan pelukannya, dan adik pun meraih tanganku dan menciumnya, hati hati bekerja ye abng, sahutnya sambil masuk dalam mereta, ''mama terlihat sangat terharu dengan momen td ,wajah mama terlihat sangat bahagia karna anak anak nya kembali bersatu setelah 4 bulan berseteru dalam benci, mama hanya tersenyum padaku, rasanya ada yg ingin mama katakan padaku , tp mama hanya terdiam, mama selalu berpesan agar aku selalu menjaga diri agar bisa melewati masa masa tanpa tanpa kehadiran mama, hari ini adalah perpisahanku dan terakhir aku berjumpa mama ,

setelah usai semua akupun di ajak mama untuk mengambil gambar bersama sebelum mama balik ke cheras.. Dalam hal ini aku hanya terdiam membisu menahan air mata dalam hati.. Dan mencoba terlihat senang dengan keadaan ini.. Setelah usai bergambar bersama aku pun segera menghantar lg mama ke pintu kereta hari telah berlarut malam.. Hampir sudah jam 8 dan mama harus cepat cepat sampai kerumah ,setelah sampai ke pintu kereta aku hanya berdiri.. Dan mama pergi ke balakang kereta mengambil sesuatu untukku dan memberikannya padaku, aku juga blum pasti apa isi bungkusan putih abu abu itu. Dalam beg yg berisi buku dan 2 pen.juga tempat buku berwarna oren, serta gula gula kacang dan sebungkus kopi , entah lah aku juga tidak merasa apa apa selain perasaan sedih, apapun aku cuba berterima kasih pada mama atas pemberian mama yg sangat tak ternilai harganya bg ku, mama menyokongku untuk menjadi penulis, tak terhingga syukurku padamu ya Allah. Walaupun aku dilanda sedih masih jua enkau selipkan bahagia untukku lewat mama, terima kasih ya allah kerna telah kirimkan malaikat kecil untukku, mama pun hanya tersenyum seakan bisu, ku raih tangannya dan kucium, dan mamapun masuk kedalam kereta , '' hati hati di jalan ye mama, dan abng pum bersalaman dengan ku.. Idin : Abang ?? Idin titipk mama pada abang.. Hati hati memandu abang : Insya Allah idin jaga diri baik baik ya, insya Allah ada jodoh nnti kita bisa berjumpa lg.. Amin ya rabbal alamin kami semua sayang idin,, hati hati di jalan.. Setelah semua masuk dalam kereta hatiku kembAli lg sayu kini mama akan berlalu dari hadapanku.. Insan yg sangat kusayang, juga malaikat yg telah Allah kirimkan padaku.. Dengan berjalan perlahan menuju pagar langkah demi langkah mengalir air mataku kali ini aku tak bisa lg menahan air mata yg sudah dari td kutahan.. Ya Allah mengapa harus ada pertemuan bila perpisahan membunuhku.. Air mata semakin deras mengalir di pipiku ..ku coba usap agar mama tidak tahu bahawa dalam diam aku menangis, setelah sampai ke pintu pagar ku coba berikan senyuman pada mama , agar mama tidak merasa sedih, selamat jalan mama.. Kulambaikan tangan ku.. Dari kekauhan kupandangi dan ku kenang lg masa masa aku bersamanya.. Kini mama telah berlalu kereta semakin melaju keluar dari jalan pipit. Ku sertakan doaku padanya.. Ya Allah yg maha agung ku titipkan mamaku padamu.. Bahagiakan hidupnya jagalah dirinya sebagai mana engkau menjagaku , selamat kan lah dia dan jauhkanlah dia dari segala mara bahaya sebesar dan sekecil apapun. Tiada yg mustahil bg mu ya Allah. Hamba tak pernah meragukan kuasamu. Hanya yg ku pinta padamu lindungilah mamaku ..karna hanya dirimulah tempat aku mengadu dan meminta walaupun aku slalu jauh darimu.. Amin ya rabbal alamin.. Terasa baru sebentar tadi aku bergurau senda dengan semua, ku tutup pintu pagar dan berlari menuju tempat tidurku.. Ku tahan segala kesedihan dengan mencoba tersenyum.. Tp aku tak bisa.. Akhirnya aku manangis sendiri tiada orang yg tau.. Hanya sunyi yg menjadi temanku.. Setelah usai menangis melepas kesedihan. Kucoba meraih buku dan kutulis apa yg telah kurasakan.. Aku merasa sangat kehilangan.. Sbb aku sangat membenci adanya pertemuan.. Apapun aku harus bisa menegarkan hatiku dan lebih dewasa dengan cabaran yg slalu mengujiku.. Dan akupun bersiap sedia untuk ke johor esok.. Kenangan di jalan pipit akan selalu ki kenang sampai kapan pun. Terima kasih mama.. Semoga ada umur kita panjang dan bisa berjumpa lg.. Beribu mamusia di dunia ini tp tak kutemukan hamba Allah sepertimu.. Idin sayang mama sangat sangat.. Kenangan di jalan pipit

sekian...

http://sobolanaabidina.heck.in/

selamat membacadi blog saya

Tidak ada komentar:

Posting Komentar