Kamis, 21 Mei 2015

AYAH HAJI ADDLI SULAIMAN

Setelah pagi menjelang aku pun terbangun seawal jam 5 pagi.. Akupun terus bangun dan mandi, dan menunggu adzan subuh,, Alhamdulilah.. Terima kasih ya Allah karna masih di berikan kesempatan untuk hidup ,, terima kasih telah berikan rahmatmu.. Setelah adzan magrib berkumandang dari kejauhan, akupun merasa sangat bertuah sebb aku bisa dapat kedua duanya terasa indah sekali aku menjalani hidup ini apa lg nnti aku akan berjumpa dengan orang yg sudi menggelarkan dirinya ayah untukku, tak terhingga syukurku padamu ya Allah,,dan aku pun segera mengerjakan tugas akhirat ku yg ke lima,,usai sholat subuh .jam memunjukkan pukul 06 : 30 menit pagi, tak sabar rasanya ingin segera pukul 12 tengah hari.. Setelah jam 8 ,,akupun bersiap sedia untuk bekerja,, usai sarapan dan membereskan segala keperluan bekerja akupun segera berangkat menuju tempat kerja,, dengan berjalan kaki , jalan kaki bgku sudah biasa untuk membakar lemak , dan menjadikan aku sehat selalu, ku awali langkahku dengan bismillah,

ya Allah kuserahkan hidup dan matiku padamu .

Dengan berjalan kaki menuju tempat kerja walaupun cukup jauh dalam perjalanan 10 menit, tak sabar rasanya untuk menunggu jam 12 tengah hari setelah sampai akupun segera melaksanakan tugasku, aku mencoba fokus bekerja dengan apa yg kukerjakan ,, tp fikiran ku menolak nya,, rasa hati tak mampu lg untuk membendung keinginanku untuk berjumpa ayah , waktu ku lalui begitu berat rasanya ,, kali ini aku di uji lg mengendalikan kesabaranku dalam menuggu sesuatu yg bermakna bgku, ku coba bernyanyi untuk menghibur hati agar aku bisa sedikit sabar menjalani waktu,, namun tetap aku tak bisa,, ya Allah akankan impian hamba ingin bertemu ayah akan jd kenyataan. Jika memang takdirmu berkata lain hamba akan terimanya,,

waktu berjalan seadanya tanpa ku sadari jam telah pukul 10 pagi dimana itu adalah jam rehat bekerja, ku hubungi ayah melalui Mesej SMS

*Assalamualaikum ayah.. Selamat pagi, macam mn jd ke nak jumpa adik, adik dah tak sabar menunggu jam 12 tengah hari nnti, adik dah tak fokus untuk bekerja ingim segera jumpa ayah,,

ayah pun membalas mesej

*Waalaikum salam anak ayah, insya Allah ayah datang, adik sabar lah, apapun ayah akan bg tau adik nnti, anak ayah sabar tau ayah pasti datang.,

akupun membalas mesej

* ye ayah adik akan cuba sabar lewati ini, adik dah rindu sangat, nak jumpa ayah, ye lah ni pun adik dah sampai lg masa keje adik keje dulu ye ayah,, Assalamualaikum..

Ayah membalas mesej

*Waalaikum salam anak aya, jaga kesehatan utamakan keselamatan,

usai perbualan akupun menyambung kembali pekerjaan ku, akuencoba fokus dengan apa yg kukerjakan, tp tak bisa rasanya aku ingin sekali balik kerja secepatnya,, fikiran ku jd tak karuan, dalam lamanya waktu yg kulalui akhirnya telah sampai ke penghujung penantianku jam sudah beralih ke jam 12 tengah hari jam yg telah kutunggu dari semalam.. Membuatku tak lena tidur, Alhamdulilah akhirnya,, akupun segera pulang tanpa memberi tahu kawan kawan ku aku pulang paling awal, aku berlari menuju rumah dengan hati kegirangan, yah akhirnya sampai jua .. Dalam fikirku, a setelah sampai kerumah jam telah 12:10 menit akupum segera mandi secepat yg kubisa, setelah selesai mandi kulihat sejarah panggilan ayah sudah 9 kali.. Ya ampun , aku pun segera ganti baju dan membalas mesej ayah,, aku pergi kedapur mengambil air dam meminumnya, dengan terburu buru akupun berlari secepat yg kubisa,, sepupuku berkata dan bertanya padaku, hendak kemana , nmun aku menghiraukannya,

ayah pun menelfonku , segera ku jawab,,

*Assalamualaikum ayah, ayah dah sampai mana ?? Sambil nafas yg sengal karna penat berlari,

*Waalaikum salam , ayah sah sampai mutuara mas , dkk kdai sebelah kiri, ayah pakai kereta ALZA nombor 5125 warna putih

*ye ke ayah dah sampai,, adik dah sampai ni , adik tak tengok kereta ayah lah,, kat mn ehhhhh,,,

*ayah dah nampak adik yg pakai baju batik warna coklat tu kan anak ayah ,

sambil kereta putih berjalan kearahku,

*btul ayah.. Hehehe,

akupuj menutup panggilan,,

setelah kereta ayah sampai ke tempatku itu, akupun menghampiri ayah , dan ayah pun membuka kaca keretanya dan menyuruhku masuk,

dan setelah masuk akupun meraih tangannya dan mencium tangannnya,, sallim tangannya,,

aku terdiam sejenak dan mengatur nafas, hhmmmmmmmmmm..

Ayah pun membuka pembicaraan,

ayah : Adik penat ke sayang.. Mcm abis lari lari je, adik sayang dah makan..

Idin : A ah adik lari tadi hehehe, sbb tak sabar nak jumpa ayah pas belik krjr td adik terus mandi dan kesini td tak sempat nak mkn,,

ayah : Ohhh ye ke anak ayah .. Alololo kesiannya, jom p mkn ngan ayah kat kdai,,ayah dah lapar lah,, nak tak,,

idin : Tak nak,, adik tak nak , nak bersama ayah je.. Adik dah kenyang dah pas jumpa ayah ni, rasa seronok,

akupun mengajukan pertanyaan pada ayah

*ayah sayang adik tak

*ayah mmng sayang anak ayah ni.. Sambil mengusap pipiku,.

Ayah adik nak peluk ayah bolih??

*bolih je sayang, pluk ayah ,

Tidak ada komentar:

Posting Komentar