Kamis, 21 Mei 2015

AYAH HAJI ADDLI SULAIMAN

Akupun memeluk ayah dengan erat, baru kali ini aku merasakan hangatnya pelukan seorang ayah. Tanpa ku sadari meneteskan air mataku dan berkata pada ayah,

*terima kasih ye ayah telah bg izin adik memanggil Ayah pada ayah adik seronok sangat,,

*adik sayang, jika adik suka apa yg membuat bahagia .. Ayah siap menjadi tempat adik untuk bermanja, ayah ingin menjadi ayah yg terbaik, walaupun ayah bukan ayah kandung adik,, ayah sayang adik,, semoga Allah mengekal kan hubungan ini,,

*aamiin.. Ye ayah.. Sambil melepaskan pelukanku pada ayah,, insya Allah adik juga ingin menjadi anak ayah yg bisa mengerti ayah, insya Allah adik akan menjadi apa yg ayah mau,,

*terima kasih anak ayah , sambil merangkulku kedalam pelukannya, ayah juga janji,,

rasanya sangat damai dalam pelukannya dan tak bisa ku jelaskan semua yg kurasakan seperti tak terbatas apa yg kurasakan,, baru kali ini aku merasakan nikmat yg tiada bandingan seperti inimitable , yg telah Allah berikan kepadaku, aku tak pernah berhenti bersyukur atas apa yg telah kudapatkan hari ini

*sayang ayah jom gi makan , ayah dah lapar dah..

*taknak , nak g kdai buang buang duit,, je....

*ok klau tak nak g kdai kita g umah ayah, nak.. Nnti ayah masakkan untuk anak ayah..

*wahhhhh,,,pasti best masakan ayah .. Nak nak nak..

Setelah usai aku dn ayah bergerak menuju rumah ayah.. Tak terkata .. Rasanya apa yg kurasakan.. Tak ingin berlalu dari moment itu,, kini aku telah bersama ayah, setelah itu ayah memandu keretanya menuju rumah ayah, dan akupun menyandarkan pundakku di kursi kereta,, ayah fokus memandu keretanya menuju rumah ayah.. Setelah sampai kerumah ayah akupun membuka pintu pagar rumah ayah,, usai memarking kereta ayah dalam garasi..

ayah pun keluar dari keretanya dan menuju pintu rumahnya, aku hanya terdiam sendiri,, ayah memanggilku masuk,

*sayang ayah jom masok,, kata nak rasa masakan ayah,

aku hanya tersenyum kulihat jam sudah menunjukkan pukul 2 petang,, masih sempat ayah menghidupkan radio klassik,,

setelah usai mengganti baju ayah pun berelih ke dapur,, sementara aku masih duduk di ruang tamu,,

*sayang ayah nak temankan ayah ke tidak,, kalau tak nak duduk lah.. KlU nak jom.

Aku hanya tersenyum,, dalam fikirku mana ibu,, adakah ayah seorang bujang ataupun seorang duda,, lalu sejenak.aku berfikir,,

lalu kuputuskan untuk temankan ayah memasak. Perlahan aku berjalan menuju dapur ayah , rumah ayah cukup sederhana dan fasilitas yg mencukupi , ternyata ayah seorang haji yg sudah 3 kali ke tanah suci mekkah,, kulihat foto anaknya dan cucunya juga istri ayah,

ternyata ayah memiliki seorang 2 anak yg sudah dewasa dan sudah punya anak,

aku menuju dapur menghampiri ayah,, sementara ayah masih sibuk memasak ,,

*ayah masak ape nih.. Ape yg bolih adik bantu untuk ayah,,

*ehh sayang ayah ,, nak bantu ayah ke.. Jom .. Amekkan itu untuk ayah..

sambil menunjukkan apa yg ingin ayah gunakan tanpa berfikir banyak aku segera mengambilkannya untu ayah, ayah terlihat cukup mahir dalam masak memasak,, lalu ku tanyakan pada ayah

*ayah . Ayah ni seorang chef ke.. Mcm mahir memasak,

*ayah tersenyum mendengar ucapan ku. A ah, btul lah ayah ni bekas chef jua masa keje kat Singapore,, dan kang ayah dah pencen,,

*wahhhhhh ,, patutlah,, hehehe ayah ayah masak ape ni.

*ayah masak mee bandong, pernah dengar ke nama mee bandong ni,, biasa bila lama dah mesti tau apa mee bandong ni. Makanan khas orang johor,,

*hehehe, tp adik baru je dengar nm ni., pasti sodap nampak sodap,

usai masak ayah menyiapkan masakan itu dan di mengalihkannya kedalam pinggan,

kami berdua menuju meja makan untuk menikmati masakan ayah,, setelah sampai ke atas meja makan ayah duduk di meje makan bersamaku,, ayah tersenyum dan memciom pipimu, sayang ayah, semoga suka masakan ayah, setelah kami menikmati masakan ayah aku sempat mengusik ayah dan berpura pura ,,

*kenapa sayang ayah, masakan ayah tak sodap ke,

*emmm, aku pun memasang muka masam , ayah pun semakin tertanya tanya Apakah masakan dia sedap atau tidak,

*tak sodap ke sayang, bg tau lah,,

*emm , kenape rasa mee bandong ni mcm ni ayah ,,

ayah pun semakin tegangmelihatku.. Dan bertanya.. Kenapa,

*sodap ,, hahahaha

*ishh anak ayah ni nakal lah ,,ayah ingat adik tsk suke, sambil mencubit pipiku,

*ahahaha,, ayah ayah , bertuah adik punya ayah yg penyang macam ayah,, aku sempat bermanja dengan ayah,

*ayah hanya tersenyum setelah ku kenakan,

Alhamdulilah,terima kasih ya Allah atas nikmat mu yg telah engkau berikan padaku melalui ayah,

setelah usai makan bersama ayah kamipun menuju dapur, untuk mencuci pinggan,, ayah , ibu mana,,

*ayah menjawab nya, ibu kat hospital sayang lg buat pemeriksaan darah, nnti ayah amek ibu kol 3,

ohhhhh,, kang dah kol 2 : 20 menit dah,,

berarti jap lg lah ayah amek ibu,,

*a ah.. Npe anak ayah sedih ke,

*tak sedih , tp kesian ayah , ayah adik nak plok ayah bolih

*pelok lah .. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar